A Doosan az új Ingersoll-Rand?
2016-01-26A mobilkompresszorok és bontókalapácsok piacán nagy és érdekes változások történtek. Ha Önnek van Ingersoll Rand gyártmányú kompresszora vagy bontókalapácsa, akkor észrevehette, hogy ugyanazt a típust (és az újabb modelleket) immár nem Ingersoll Rand márkanév alatt dobják piacra, hanem Doosan gépekként.
Mi történt? Mit kell tudnunk a Doosanról? Változott-e valamit a minőség, a technológia vagy az összeszerelés helye?
Egy 2007-es felvásárlás
Az Ingersoll Rand még 2007-ben eladta 3 üzletágát és leányvállalatát (ezek egyike a Bobcat-gépek gyártója volt) a Doosan Groupnek – a cégcsoporton belül a Doosan Infracore-nak. A Doosan 4,9 milliárd dollárt fizetett az Ingersoll Randnek, és az amúgy is virágzó üzletágakat a következő szintre emelték.
Nemhogy nem csökkent a minőség, de még fokozták is.
Röviden a Doosanról
1896-os megalapításával a Doosant Dél-Korea legrégebbi cégének tartják.
2009-ben a Fortune Global 500-as listájának 471-ik helyét csípték el, a BusinesWeek a 2009-es „világ 40 legjobb vállalata” összeállításában a 4. helyre rangsorolta a Doosant.
A legutóbbi jelentés szerint 38 országban foglalkoztatnak 41 400 embert. Évi átlagos 14%-os bővüléssel 2014-ben árbevételük 20,5 trillió koreai won volt, ami átszámítva 16,85 milliárd dollár.
A cég víziója
Céljuk, hogy 2020-ra a világ 3 vezető gépgyártója közé kerüljenek (a 2007-es IR-felvásárlással a 7. helyre emelkedtek).
Ezt úgy fogják elérni, hogy a mérnöktehetségeket támogatják (és vonzó munkahelyet kínálnak nekik), folyamatosan kutatják a piaci igényeket és fejlesztenek (1100 szakember dolgozik az R&D részlegükön) – tudják, hogy az ipari gépgyártás kiemelten kompetitív piac, ahol csak a legjobb termékekkel lehet versenybe szállni. (Vásárlóközpontú menedzsmentjük van, „quality-first” irányelvekkel vezetik a fejlesztést, az alkatrészgyártást, az összeszerelést és a piacra lépést.)
A minőségükre további garanciát jelent, hogy a részvényeseik magas igényeinek is meg kell felelniük. (Ez azért garancia, mert folyamatosan növelniük kell az eladásaikat, azt pedig csak jó termékekkel érhetik el.)
Az Ingersoll Rand még a Doosan alatt is ugyanaz
A felvásárolt üzletágak továbbra is ízig-vérig Ingersoll Rand termékeket készítenek – a gyár maradt Prágában, a szakembergárdát megtartották, a kutatás-fejlesztés ugyanabba az irányba halad, a termékvonal ugyanaz.
A “Doosan Portable Power” a felvásárlással jött létre. Kis túlzással csak annyi változott, hogy a gyárak és épületek feliratát “Ingersoll Rand”-ról “Doosan Portable Power”-re cserélték.
Hogy is van a “koreai minőséggel”?
Tény, hogy a Doosan egy dél-koreai befektető- és cégcsoport – és hiába patinás a nevük épp úgy, ahogy a történelmük, hiába világszinten is elismert és sikeres a vállalat, Magyaroszágon furcsán cseng az, hogy “koreai minőség”.
Megnyugtatásul 2 dolgot tudok mondani.
Egyrészt az egykorvolt Ingersoll Rand mobilkompresszorok és bontókalapácsok továbbra is IR-minőségűek (ugyanott gyártják őket ugyanazok a szakemberek), és csak a név változott.
Másrészt az ország megítélése nagyon félrevihet.
Megkérdeztem erről egy marketingszakember véleményét, és beavatott az “országmárkákba”.
Biztosan hallotta már a “német precizitás” vagy “olasz gasztronómia” vagy a “francia bor” vagy az “amerikai hatékonyság” kifejezéseket. Egy-egy ország “elhíresül” arról, hogy valamiben jók (jellemzően sikeres és ismert cégek több évtizedes munkájának köszönhetően), és ilyenkor az adott ország “márkásodik” – jó vagy rossz tulajdonságokat társítunk az ország termékeire és szolgáltatásaira.
Ez természetesen általánosítás, mert van olyan német cég, amely nem precíz, van csapnivaló olasz étel, van ihatatlan francia bor és van kevéssé hatékony amerikai termék. (Az általánosítás önmagában nem gonosz dolog, mert a döntéseinket gyorsítja fel, és az esetek többségében igaz – hangsúly: az esetek többségében.)
Az országmárkákat fel is használják ám: ha egy országmárka rossz (pl. Korea nem a kis- és munkagépgyártásról híres), akkor kerülik, viszont ha jó (pl. német precizitás), akkor azt nem kapcsolódó termékekre is megpróbálják „átragasztani” (pl. a pizza elvileg azért minőségi, mert német precizitással válogatták össze az alapanyagokat).
A műszaki ember nem a marketingnek hisz, hanem a számoknak
A marketingszakember azt is elmondta, hogy a műszaki területeken alapvetően másfajta marketingre van szükség: az IT-s, mérnök és minden “reál” szakember híres arról, hogy “rá nem hat a marketing” (ez egyébként nem igaz), és ő a tények és számok és hatékonyság alapján dönt, nem pedig a jól hangzó reklámszövegek és az érzelmei alapján.
Ez általában így van. Én is ilyen vagyok és valószínűleg Ön is.
Ezért arra kérem Önt, hogy a Doosan-gépek megítélésénél ugyanígy a gépek minősége alapján döntsön. Ne befolyásolja Önt Dél-Korea akármilyen országmárkája vagy az, hogy a piacon mit sugdosnak a koreai gépekről úgy általában.
A Doosan minősége előtt mérnökként és szakemberként megemeljük kalapunkat (nem véletlenül lettünk a kizárólagos hazai képviselőjük és szervizük), a mobil kompresszorok és bontókalapácsok pedig továbbra is lényegében Ingersoll Rand gyártmányok.
A Doosanról még többet a hivatalos oldalukon olvashat.
Az általunk is forgalmazott és szervizelt Doosan-gépeket itt találja.